Pred nekaj tedni je iz kraja Manbij na severu Sirije, ki je pod nadzorom Islamske države, prišla novica o brutalnem umoru 21-letne ženske, katere edini zločin je bil napačna izbira oblačil. Nesrečna Sirka naj se ne bi držala strogih pravil, da mora biti na javnih krajih povsem zakrita, od temena do palcev na nogi, in vedno v spremstvu moškega člana družine, zato jo je verska policija strpala v zapor. Nekaj dni so jo sistematično mučili, nato pa naj bi jo džihadistka Oum Farouq obglavila. Mladenka je svobodno izbiro oblačil plačala z življenjem.
Le nekaj dni zatem je luksuzna modna hiša Dolce & Gabbana predstavila pomladno kolekcijo pokrival za ženske islamske veroizpovedi in dolgih ter širokih oblek, ki segajo do gležnjev in jih muslimanke običajno oblečejo čez druga oblačila. Hidžab, ki velja za simbol skromnosti, zasebnosti in morale, in abajo, javni islamski 'dress-code', ki se najpogosteje nosi v črni barvi, so italijanski dizajnerji ponudili v razkošni verziji, narejeni iz najfinejših materialov: Oblačila so posuta z vzorci marjetic, limon in rdečih vrtnic, robovi so iz čipke, vse skupaj pa je usklajeno z visokimi petami, torbicami in barvitimi sončnimi očali.
Kolekcijo je na družbenem omrežju Instagram najavil kar eden od ustanoviteljev blagovne znamke Stefano Gabbana. Nekateri predstavljenih modnih oblačil kar ne morejo prehvaliti, drugi so prepričani, da gre samo za precej nemoralen marketinški trik. V vsakem primeru pa je jasno, da je elitna moda z zahodnim pridihom na Bližnjem vzhodu namenjena samo tistemu delu bogatih muslimank, ki so zaradi vpliva denarja lahko šarmantne in ljubke tudi na javnih mestih, če pa bi si katerega od teh pisanih hidžabov nadela kakšna nesrečnica v Manbiju, bi jo to skoraj zagotovo stalo življenja.
Modni svet išče pot na Bližnji vzhod
To še enkrat več kaže na dva povsem različna obraza arabskega sveta in dve različni tolmačenji šeriatskega prava. Pa tudi na to, kako zahodni kapitalizem išče pot do kupcev sredi migrantske krize, ko bi moralo v ospredju biti vse kaj drugega, kot modni trendi. A globalne blagovne znamke ne izpustijo priložnosti, da se povabijo v domove privlačnega muslimanskega trga. Kako zelo privlačen je ta svet, najbolj nazorno kažejo rezultati raziskave Thomson Reutersa iz leta 2013, ki razkrivajo, da je muslimanski svet za oblačila in obutev tistega leta zapravil kar 266 milijard ameriških dolarjev, kar je občutno več, kot bogata Japonska in modno ozaveščena Italija skupaj, pričakuje pa se, da bi ta številka do leta 2019 lahko narasla na 484 milijarde ameriških zelencev. Povečuje se tudi prodaja halal kozmetike. V Severni Ameriki živi približno 9 milijonov muslimanov in ocenjuje se, da njihova kupna moč znaša kar 100 milijard dolarjev.
D & G ni prvi modni velikan, ki je na trg poslal kolekcijo oblačil, ki so v prvi vrsti namenjena muslimankam. Pred letom in pol je blagovna znamka DKNY prva izdala posebno ramadansko kolekcijo, sledil ji je Tommy Hilfiger, nato še Zara, Oscar de la Renta, Mango in Net-a-Porter. H&M je bil po drugi strani prvi, ki je v svojo oglasno kampanjo vključil tudi muslimanko, Mariah Idrissi. Zahvaljujoč posebni ponudbi v arabskih državah v času lanskoletnega 'svetega meseca je Mango povečal skupni promet za kar 5 odstotkov. Kot so se na Zahodu božični prazniki spremenili v božično nakupovalno mrzlico, tako je tudi ramadan očitno postal mesec nakupovanja, ko so ženske za svoj videz pripravljene zapraviti od 300 pa do nekaj tisoč ameriških dolarjev v posamezni trgovini ali spletni prodajalni.
Je pa D & G prvi med modnimi velikani, ki je kolekcijo na trg poslal zunaj muslimanskih praznikov in tako verjetno napovedal stalne sezonske kolekcije. To je bilo potem, ko je med prvimi odprl 13 prodajaln v Združenih arabskih emiratih, samo vprašanje časa. »Še pred petimi leti si nismo mogli zamisliti, da bi se v zahodnjaški modni prodajalni znašle kolekcije, namenjene muslimankam, danes pa se na nas po nasvet obračajo modne hiše z vseh celin,« je povedala Shelina Janmohamed, podpredsednica Ogilvy Noor, prve globalne družbe za pomoč pri snovanju proizvodov, namenjenih islamskemu svetu. Vseeno pa modni poznavalci pravijo, da je ta trg za zahodne blagovne znamke še precej neodkrit in šibek. A ne za dolgo. Muslimanska populacija je mlada, demografsko gledano stalno narašča. In več kot jih je, več je tudi potencialnih kupcev.
K modni ozaveščenosti prispevajo tudi hidžab blogerke
DKNY, Oscar de la Renta in Dolce & Gabbana svoje kolekcije, ki so namenjene muslimanskemu svetu, za zdaj nudijo samo v butikih in prodajalnah na Bližnjem vzhodu, medtem ko Mango in Zara svoje modne kose ponujata v spletni prodajalni, a samo na bližnjevzhodnih različicah spletnih prodajaln. Vendar pa pot v arabske države iščejo tudi Azijci. Japonska modna znamka Uniqlo je letos namreč angažirala muslimansko modno blogerko Hano Tajima, da poleg tradicionalnih muslimanskih modnih kosov kot sta hidžab in kebaja (bluza muslimank), oblikuje tudi posebno kolekcijo, ki jo bodo inspirirala tradicionalna oblačila: široke hlače, ki spominjajo na haremke, ohlapne bluze, dolga krila in obleke, ki v celoti prekrijejo telo in ne poudarjajo ženskih oblin. Kolekcija naj bi bila v prvi vrsti namenjena ženskam iz kultur, v katerih morajo biti ženske pri izbiri oblačil zadržane.
Na svetovnem spletu se je oblikovala prava mala skupnost tako imenovanih hidžab blogerk, ki ponujajo najboljše rešitve za nošenje naglavnega pokrivala na delovnem mestu, fakulteti, poroki ter med športnim udejstvovanjem. Med njimi je tudi 25-letna Britanka Dina Torkia, ki redno objavlja na družbenih omrežjih Instagram in YouTube. Mladenka poudarja, da želi dekleta vseh veroizpovedi spodbuditi, naj bodo modno ozaveščene, a naj ob tem njihova oblačila še vedno spoštujejo religijo in naj stremijo k zadržanosti.
KOMENTARJI (1)
Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.
PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV