Zadnji dve leti je recesija močno ohromila modno dogajanje po celem svetu. Število modnih revij se je prepolovilo, določene modne hiše so močno okrnile svoje kolekcije in promocijo, upadla je tudi prodaja luksuznih modnih kosov. Posledično je trpelo tudi delo profesionalnih manekenk, tudi pri nas, kjer modna industrija, v primerjavi s tujimi modnimi prestolnicami, nikoli ni ravno cvetela. "Vsega je manj, včasih sta bili tudi dve reviji na dan in smo tekali z ene na drugo. Zadnjo leto ustvarjanja modne oddaje Sijaj nismo mogli sestaviti niti polurne oddaje," nam je situacijo zadnjih nekaj let razložila Nina Gazibara, ki še vedno velja za enega najbolj prepoznavnih slovenskih modnih obrazov. "Recesija je zagotovo vplivala na modno dogajanje, kar sem opazila tudi na svoji koži. Ne le da je modnih revij bistveno manj, tudi cena manekenskih tečajev, ki jih vodim tudi sama, je drastično padla in dosegla smešen znesek," pravi Nina,ki je po modni brvi prvič zakorakala leta 1972.
Vsaka manekenka ima svojo ceno
Podobno kot Nina ugotavljata tudi uspešni manekenki Jana Koteska in Iryna Osypenko. "Nekateri honorarji za modne revije so pri nas smešno nizki, zato je za nas, ki se s tem ukvarjamo, zelo očitno, da to delamo v prvi vrsti zaradi veselja in druženja na tovrstnih dogodkih. Za primerjavo: modne revije so lahko tudi do desetkrat manj plačane kot recimo razne reklame ali katalogi," pravi Jana in dodaja, da je nekaj let zelo dobro živela samo od tega, a zadnje čase se poleg manekenstva ukvarja še z drugimi stvarmi. Ne le zato, ker je modnih revij manj, ampak zato ker jo v življenju zanima delo na drugih področjih. "Honorar na modno revijo je odvisen od manekenke. Priznani modeli si sami postavijo ceno. Svoje vam ne bom zaupala, ker je to poslovna skrivnost, sicer pa povprečen honorar v Sloveniji znaša od 100 do 150 evrov na revijo," nam je zaupala Iryna in dodala, da je največ modnih revij v spomladanskem in jesenskem obdobju. "Včasih imaš revijo vsak drugi dan, včasih pa niti ene na mesec. Ampak ne smemo pozabiti tudi na to, da so v tem poslu prisotni tudi drugi načini zaslužka, kot so: slikanje editorialov, katalogov, jumbo plakatov, snemanje reklam, različne kampanje ..." je razložila Iryna in poudarila, da določeni slovenski modeli, lahko dostojno živijo z delom v slovenskem modnem svetu.
Od manekenstva je bilo vedno težko živeti
"Pri nas je bilo vedno težko živeti od tega, le par nas je bilo, ki smo lahko živele od manekenskega dela, delale smo po celi Jugoslaviji. Slovenija je majhna, zdaj je manekensko delo bolj za leta študija, nekaj za zraven, za kavo," je prepričana Gazibara in morda se ravno zato slovenske manekenke pogosto selijo v tujino. "V mojih časih se je to šele začelo. Manekenke niso veliko odhajale v tujino, saj nismo niti imeli kontaktov od tujih agencij. Danes je to bolj odprto, lažje je priti do informacij. Še vedno pa je težko priti zraven za delo v modnih prestolnicah, kot so Milano, Pariz, New York ..." pravi Nina, Jana pa iskanje sanj v tujini podpira. "Mislim, da če ima punca res velik potencial in seveda tudi željo biti uspešen model, nima pri nas kaj iskati. Tudi sama sem izkusila delo v tujini, pa vendar sem kmalu ugotovila, da to ni zame. Čeprav sem dobivala delo, me je vedno vleklo domov," je priznala. Iryna se je pred leti v Slovenijo preselila zaradi ljubezni, nato pa ostala v Ljubljani in osvojila slovenski modni svet. Morda ima ravno zato, ker ni odraščala v Sloveniji, bolj objektiven pogled na dogajanje na slovenski modni sceni. "Opazila sem, da te v Sloveniji nihče ne jemlje resno, dokler ne greš v tujino in tam kaj "narediš". In to ne velja samo za modni svet. Imamo primere slovenskih modelov, ki so šli v tujino, tam so bili nekaj neuspešnih mesecev, ampak ko so prišli domov, so si na tem "delali ime" in kariero. Moje mnenje je, da če nisi uspešen doma, ne boš niti drugod ..." za svojimi prepričanji stoji Iryna.
Primerjava Slovenije s svetom nima smisla
Kakor koli že, nedvomno v tujini manekenke uživajo bistveno več bonitet, kot pri nas, kar je verjetno povezano tudi z našo majhnostjo. "V tujini ti modni kreatorji večkrat podarijo obleko, nakit ali kozmetiko, pri nas je to bolj izjema kot pravilo. Mislim, da delati primerjave sploh nima smisla," meni Osypenkova, Koteska pa se z njo tokrat strinja. "Žal se ne moremo primerjati s tujino, a tudi tam je samo majhen procent tistih, ki jim zares uspe. To je razvidno predvsem iz tega, da na reklamah za velike tuje znamke, videvamo ene in iste obraze. Pravega luksuza pri nas ni in bo verjetno tudi še dolgo trajalo, da sploh bo, če bo. Slovenija je premajhen trg, da bi lahko tukaj govorili o kakšni modni prestolnici," je za konec še povedala Jana.
KOMENTARJI (3)
Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.
PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV